• 18
    dec

Metagegevens in Magento

In magento kun je standaard op vier locaties meta informatie beheren:

  1. – CMS pagina beheer
  2. – Categoriepagina beheer
  3. – Productpagina beheer
  4. – Systeem – Configuratie.

Hieronder geven we per locatie aan waar de gegevens kunnen worden ingevuld. Maar eerst gaan we in op een belangrijke valkuil als het gaan om het beheren van meta data en geven we aan wat goede (meta)content is voor je SEO.

 

Relevantiescore van metagegevens in Magento: ‘Zichtbare’ content is de basis

Metatitel en meta beschrijving worden gebruikt door zoekmachines. Het gaat erom dat er in de metagegevens duidelijk en beknopt omschreven staat welke informatie er op de pagina te vinden is. Gebruik geen woorden die niet als zichtbare content op de pagina staan, de relevantiescore van meta gegevens is erg belangrijk. Gebruik je te veel woorden die niet in de tekst op de pagina voorkomen, dan zal dit eerder een negatief dan een positief effect hebben voor de waardering en daarmee voor de ranking van je site.

Hanteer daarom altijd de volgende volgorde bij het aanmaken van een pagina:

  1. – Zichtbare content plaatsen (tekst + afbeeldingen)
  2. – Invoeren metagegevens op basis van geplaatste content

Nadat je de metagegevens hebt ingevuld kun je met behulp van een metachecker tool de pagina na laten kijken (er zijn er verschillende gratis online te gebruiken). De tool laat onder andere zien hoe hoog de relevantiescore van Meta titel, meta omschrijving en meta keywords zijn en of voldoende en niet te veel woorden zijn gebruikt.

 

De juiste (meta)content voor een betere SEO

Zoals hierboven aangegeven is de hoeveelheid tekst en de relevantie belangrijk voor de waardering. Maar wanneer heeft een (meta)tekst positieve invloed op SEO? Hier is de bepalende factor het ‘zoekwoord’ dat jouw doelgroep gebruikt. Ga na met welke woorden je hoger wilt scoren en verwerk deze woorden in de zichtbare content, bestaande uit titels, tekst, linkjes (link titels) en afbeeldingen (alt labels). Verwerk de woorden vervolgend in de meta gegevens van de pagina.

 

SEO in Magento

 

Meta gegevens in Magento CMS pagina’s

Een Magento webshop bevat naast product- en categoriepagina’s ook informatiepagina’s. Informatiepagina’s zijn nodig voor bijvoorbeeld verzendinformatie, bestelinformatie of Algemene voorwaarden. Een pagina maak je in de Magento backend aan onder de knop CMS – Pagina’s. In de eerste tab ‘Algemeen’ vul je de meta titel in. De onderste tab ‘Meta-gegevens’ gebruik je voor de meta keywords en meta beschrijving.

 

Meta gegevens categorie pagina’s

De metagegevens van een categoriepagina beheer je in Magento onder de knop Catalogus – Beheer categorieën. De ‘Paginatitel’ is de meta titel, de velden voor meta keywords en meta omschrijving vind je daaronder. Hou er ook hier weer rekening mee dat de woorden die je gebruikt ook op de categoriepagina te lezen moeten zijn. Maak dus eerst een productbeschrijving en vul daarna de metavelden.

 

Meta gegevens product pagina’s

De metagegevens van een productpagina beheer je in Magento onder de knop Catalogus – Beheer producten – Tab: Meta informatie. Hou er ook hier weer rekening mee dat de woorden die je gebruikt ook op de productpagina te lezen moeten zijn. Maak dus eerst een productbeschrijving en verwerk de belangrijkste woorden in de titel / naam van het pruduct, vul daarna de metavelden.

 

Meta gegevens onder: Systeem – Configuratie – Ontwerp – HTML head

Indien de metavelden voor de cms-, categorie- en productpagina leeg zijn, gebruikt Magento metagegevens die onder Systeem – Configuratie – Ontwerp zijn ingevuld. Het valt echter aan te bevelen deze optie te vermijden en de velden leeg te laten, het is immers beter om de meta’s te gebruiken die gerelateerd zijn aan de daadwerkelijk content op de specifieke pagina, zoals hierboven aangegeven.

Meta titel, omschrijving en zoekwoorden in Magento Overall rating: 5 out of 5 based on 3 reviews.